שיקום הפה ושיקום על גבי שתלים

שיקום הפה ושיקום על גבי שתלים בפרט מהווה פתרון חדשני ובטוח בעל סיכויי הצלחה גבוהים. נהוג לשקול טיפולים אלו במצבים רפואיים מורכבים בהם נוצרה חבלת שיניים מעורבות בדלקות ועששות. מה גורם למצב ואילו טיפולים מוצעים בתחום? התשובות כאן במאמר.

כשהשיניים חסרות יש מקום לדאגה

אנשים הסובלים משיניים חסרות מדווחים על ירידה בתפקודים שונים. אם מדובר על השיניים התחתונות, הרי שיכולת הלעיסה נפגמת, ואם מדובר על שיניים קדמיות, אז נותרת הפרעה אסתטית בולטת ומובהקת, שאף עשויה להשפיע על הגייה של אותיות וצלילים בעת הדיבור. למחסור בשיניים יש השלכות רפואיות, כיוון שבמצב זה מופר מאזן העומסים בחלל הפה והשיניים הסמוכות לפער שנוצר סוטות מהמנח הקבוע שלה, נחלשות, מתעוותות ועשויות להתנדנד.

כיצד העיוותים משפיעים על בריאות השיניים והמראה הכללי?

העיוותים יוצרים חבלה בשיניים עקב חוסר איזון בין פעולת סגירת הפה והידוק השיניים. נוסף על כך השיניים שסטו ממנחן הטבעי וכעת מוטות אל החלל החסר בפה מקשות על ניקיון שאריות של מזון ותחזוקת הפה ולכן נוצר רובד חיידקי, שעשוי לגרום למחלות חניכיים ולעששת. שילוב של קשיי הלעיסה עם רובד החיידקים, שממשיך להצטבר תורם לספיגת עצם ולפגיעה ביציבות השן. נוסף על כך, המראה הכללי של השיניים משתנה, כיוון שהן נוטות פנימה ויוצרות מראה הדומה למגדל "פיזה".
די בשן חסרה אחת כדי לשנות את "מאזן העומסים" בפה וככל שיש פחות שיניים בפה כך עולה הלחץ על כל שן ושן ומשם על שרירי הלסתות ועל מפרקי הלסת. במצב זה אין מנוס מבחינת טיפולי שחזור באמצעות שתלים, גשרים, כתרים ותותבות.

שחזורים קבועים ושחזורים נשלפים?

שחזורים קבועים הם למעשה כתרים וגשרים ואילו שחזורים נשלפים הם למעשה שיניים תותבות, חלקיות או שלמות. בחירת פתרון השחזור המתאים נסמכת על המצב הרפואי של המטופל והמשאבים שהוא מקצה לטובת פתרון הבעיה.

שתלים

שתל הוא מבנה של בורג מטיטניום, פין, המשמש כמבנה וכתר או גשר המחוברים אליו. תפקידו של השתל הוא למחליף את השן הטבעית. השתל מוחדר אל עצם הגולגולת במקום השן החסרה ואליו מחוברים הכתרים או הגשרים. השתל מספק פתרון קבוע לשיניים שנעקרו או נשרו לפרק זמן ארוך ומונע פגיעה בשיניים הסמוכות לחלל, שנפער בפה.
במקרים בהם חסר חומר עצם נדרש יהיה לבצע השתלת עצם או הרמת סינוס, אלו שלבים מקדימים, שבמקרים מסוימים יאריכו את תהליך השיקום, אך מנגד יאפשרו להשיב את תפקודי הפה שאבדו גם כאשר קיימת הזנחה משמעותית בחלל הפה.

מהו שיקום על גבי שתלים?

זהו טיפול המאפשר לשקם את חלל הפה באמצעות שתל קבוע, התומך בתותבות או בגשר. השיקום מסייע לשמור על גובה העצם ולמנוע את ספיגתה עקב מחסור בשיניים. הטיפול מתאים לאנשים בריאים, שאינם מעשנים או סובלים ממחלות רקע כמו סכרת ומחלות ספיגה שונות וכן לאנשים בעלי רמת היגיינה טובה. במקרים אלו הרופא המטפל ייעץ לבצע טיפולי מניעה כמו גמילה מעישון בטווח של חודש לפני הטיפול, איזון הסכרת ובחינת פרוטוקול הטיפול הרפואי בתרופות למניעת ספיגת סידן.
סיכויי הצלחת הטיפול גבוהים ביותר. הקפדה על היגיינה וביקורים קבועים אצל רופא השיניים והשיננית ייסעו לשמור על התוצאות לאורך שנים רבות.

כיצד מבוצעת השתלת שיניים?

תהליך השתלת השיניים מורכב ודורש מיומנות רבה, חרף זאת אין צורך במומחיות מסוימת על מנת לבצע אותו. התהליך מבוסס על בחירת השתל המתאים בהתאם למבנה הלסת, עובי העצם, המנח המתאים והמצב האנטומי של חלל הפה. לאחר ביצוע צילומים מקדימים ובחירת השתל, מבוצע ההליך הניתוחי שכולל פעירת חור בעצם הלסת, החדרת שתל ותפירת החניכיים. השתל נותר להיקלט במיקומו החדש, בפרק זמן יתפתחו תאי העצב סביבו ויבססו את מקומו. בתום מספר חודשים החניכיים יפתחו בשנים ואל השתל יחובר פין, המשמש כמשענת לתותבת, כתר או גשר. משך התהליך עד לאיחוי מלא נע בין ארבעה חודשים לשישה חודשים.

חלופות נוספות לשיקום הפה

במקרים בהם לא ניתן לבצע השתלות שיניים מטעמים שונים ישקלו חלופות נוספות לשיקום שיניים פגועות או חסרות. אפשרויות אלו נתמכות בשיניים הקיימות בחלל הפה או מספקות תחליף לשיניים הטבעיות.
  • כתרים – אלו שחזורים קבועים המתמקדים בכותרת השן ומטרתם לשחזר את מבנה השן לאחר טיפול שורש או לאחר פגיעה משמעותית בחומר השן.
  • גשר תותבת מלאה או חלקית – זהו פתרון קבוע הנתמך על ידי השיניים הס מוכות לחור שנפער בחלל הפה- הגשר כשמו כן הוא עומד כמו "גשר" בין שתי עמודים (השיניים הסמוכות) הגשר מורכב משיניים מלאכותיות.
  • תותבת נשלפת חלקית או שלמה – זהו מכשיר שיקומי ללסת חסרת שיניים הנאחזת בשיניים שנותרו בפה באמצעות מתלי וו גמישים. התותבת דורשת תחזוקה רבה ושמירה על היגיינה. כאשר כלל השיניים חסרות בשק תותקן תותבת שלמה נשלפת, שאף תיתן תמיכה למבנה הפנים, שנסוג עקב היעדר שיניים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​